13/01/2015 - Marketing společnosti Pražská čokoláda, s.r.o.
Dne 13. 1. 2015 zavítal na Metropolitní univerzitu Praha mezi studenty oboru Mezinárodní obchod ředitel společnosti Pražská čokoláda, pan Ing. Petr Kovařík. Jeho seminář zahájil novou sérii setkávání našich studentů s odborníky z praxe, ve které bude Katedra mezinárodního obchodu i v roce 2015 pokračovat.Pražská čokoláda je rodinná firma, která se zabývá výrobou kvalitních čokoládových produktů s českými motivy. Veškerou produkci zhotovuje v České republice, používá maximum domácích surovin a spolupracuje s místními partnery. S nápadem na "luxusní čokoládové suvenýry z Prahy/ČR" přišla zakladatelka společnosti, paní Silvie Steinerová. Podařilo se jí znovuoživit původní českou značku z roku 1888 Nachfolger, která však časem zmizela z trhu a nahradila ji nová moderní značka - STEINER & KOVARIK. Pod ní společnost uvádí na trh produkty s odvážnějším designem než tomu bylo u historického Nachfolgeru. V současné době je společnost Pražská čokoláda, která má obě značky pod sebou, největším výrobcem čokolád "s pražskými motivy" v ČR. Jejich výrobky se staly především oblíbenými dárky jak pro turisty, tak i pro Čechy, kteří cestují za hranice, a nebo si jen chtějí pochutnat na dobré čokoládě.
Pan Kovařík ve svém semináři studentům zdůrazňoval, že při zakládání nové značky, resp. při rozjezdu podnikání nesmí chybět odvaha. "I když zažijete první úspěch, je dobré jít stále dál, reagovat na podněty zvenku, na reakce okolí, být otevřený kritice. To umožňuje trvalý rozvoj firmy." Pražská čokoláda je jedinečná tím, že zaštiťuje celý proces svých výrobků, tj. od výroby přes distribuci obchodním partnerům (zejména luxusnější hotely, letiště nebo třeba ambasády) až po prodej ve vlastních značkových obchodech. Jak pan Kovařík poznamenal, zejména v těchto obchodech je možné pozorovat, jak zákazníci reagují na novinky, jak jim produkty chutnají a jak se jim líbí, což je pro společnost velmi důležité.
Důležitou složkou každé firmy jsou také její zaměstnanci. V této souvislosti se pan Kovařík zmínil i o pojmech jako "novodobý manažer" nebo "svoboda v práci". Dobrý manažer by měl podle pana Kovaříka v první řadě dávat svým zaměstnancům volnost k osobnímu rozvoji a nechat je, aby se ve firmě profilovali do pozice, která jim nejvíce vyhovuje. Každý zaměstnanec má své silné i slabé stránky. Je proto dobré „naslouchat“ a umožnit mu, aby mohl své přednosti maximálně využít. Ve výsledku pak práce těší jak zaměstnance, tak i jeho zaměstnavatele. Dobrý pracovní vztah je potom základem pro „word of mouth“, nebo-li "advokáta značky". Zaměstnanci, kteří mají svou firmu rádi, o ní pozitivně hovoří ve svém okolí, a tím šíří její dobré jméno.
Ing. Mgr. Juraj Chebeň, Ph.D.
Katedra mezinárodního obchodu